Thermal-stress-analysis-of-a-disc-brake

Thermal-stress analysis of a disc brake

این مثال، تحلیل تنش حرارتی کاملاً کوپل شده‌ی یک ترمز دیسکی را نشان می‌دهد.

در این صفحه بحث می‌شود:

هندسه و مدل
خواص مواد
بارگیری
کنترل‌های راه‌حل ( فقط Abaqus/Standard )
نتایج و بحث
فایل‌های ورودی
منابع
جداول
ارقام
محصولات Abaqus/استاندارد Abaqus/صریح

ترمزهای دیسکی با فشار دادن مجموعه‌ای از لنت‌های ترمز از جنس کامپوزیت به یک دیسک فولادی چرخان عمل می‌کنند: نیروهای اصطکاکی باعث کاهش سرعت می‌شوند. اتلاف گرمای اصطکاکی تولید شده برای عملکرد مؤثر ترمز بسیار مهم است. تغییرات دمای ترمز باعث تغییر شکل محوری و شعاعی می‌شود؛ و این تغییر شکل، به نوبه خود، بر تماس بین لنت‌ها و دیسک تأثیر می‌گذارد. بنابراین، این سیستم باید به عنوان یک سیستم ترمومکانیکی کاملاً کوپل شده تحلیل شود.

در این بخش، دو مثال تحلیل ترمز دیسکی با کوپل حرارتی مورد بحث قرار می‌گیرد. مثال اول یک مدل متقارن محوری است که در آن لنت‌های ترمز و گرمای اصطکاکی تولید شده توسط ترمز، در تمام ۳۶۰ درجه مدل پخش می‌شوند. این مسئله فقط با استفاده از Abaqus/Standard حل شده است . تولید گرما توسط زیرروال کاربر FRIC تأمین می‌شود و تحلیل، کاهش خطی سرعت در نتیجه ترمزگیری را مدل‌سازی می‌کند.

مثال دوم یک مدل سه‌بعدی از کل دیسک است که پدها تنها بخشی از محیط آن را لمس می‌کنند. دیسک طوری چرخانده می‌شود که گرما توسط اصطکاک تولید می‌شود. این مسئله با استفاده از هر دو نرم‌افزار Abaqus/Standard و Abaqus/Explicit حل می‌شود .

همچنین می‌توان تحلیل مستقل از سیستم ترمز را انجام داد. شارهای حرارتی را می‌توان محاسبه و به یک مدل حرارتی اعمال کرد؛ سپس دماهای حاصل را می‌توان به تحلیل تنش اعمال کرد. با این حال، از آنجایی که تحلیل‌های حرارتی و تنش مستقل از هم هستند، این رویکرد تأثیر تغییر شکل حرارتی بر تماس را که به نوبه خود بر تولید گرما تأثیر می‌گذارد، در نظر نمی‌گیرد.

بخوانید  صفحه ای با ترک قسمتی: مدل سازی فنر خط الاستیک

گونسکا و کولبینگر (۱۹۹۳) از نوع دیگری از مدل هندسی برای ترمز دیسکی استفاده می‌کنند. آن‌ها یک ترمز دیسکی «تهویه‌دار» ( شکل ۱ ) را مدل‌سازی می‌کنند و با مدل‌سازی یک قطعه برش دایره‌ای ( شکل ۲ ) از تکرار شعاعی بهره می‌برند. مانند مدل متقارن محوری، این مدل نیز مستلزم پخش شدن اثر لنت‌ها است، اما امکان مدل‌سازی مجاری خنک‌کننده شعاعی را فراهم می‌کند و در عین حال اندازه مدل را نسبت به یک مدل کامل کاهش می‌دهد.

فایل‌های ورودی

فایل‌های ورودی Abaqus/Standard

discbrake_std_cax3t.inp
مدل متقارن محوری با المان‌های CAX3T .
discbrake_std_cax3t.f
زیرروال کاربر FRIC که در discbrake_std_cax3t.inp استفاده شده است.
discbrake_std_cax4t.inp
مدل متقارن محوری با المان‌های CAX4T .
discbrake_std_cax4t.f
زیرروال کاربر FRIC که در discbrake_std_cax4t.inp استفاده شده است.
discbrake_std_cax4rt.inp
مدل متقارن محوری با المان‌های CAX4RT .
discbrake_std_cax4rt_surf.inp
مدل متقارن محوری با المان‌های CAX4RT با استفاده از رویکرد سطح به سطح.
discbrake_std_cax4rt.f
زیرروال کاربر FRIC که در discbrake_std_cax4rt.inp استفاده شده است.
discbrake_3d.inp
مدل سه بعدی.
discbrake_postoutput.inp
تحلیل خروجی پس از مدل سه‌بعدی.
discbrake_3d_extrapara.inp
مدل سه‌بعدی با اجرای مرحله دوم با STEP ، EXTRAPOLATION = PARABOLIC و با گزینه پیش‌فرض CONTROLS .
discbrake_3d_extrapara_300c.inp
مدل سه‌بعدی با اجرای مرحله دوم با STEP ، EXTRAPOLATION = PARABOLIC . فرض بر این است که چندین دور چرخش رخ داده و دمای اولیه برای دیسک ترمز و لنت ۳۰۰ درجه سانتیگراد است.
discbrake_3d_separated.inp
مدل سه‌بعدی با استفاده از گزینه SOLUTION TECHNIQUE و TYPE = SEPARATED اجرا می‌شود .

فایل ورودی Abaqus/Explicit

discbrake_3d_xpl.inp
مدل سه بعدی.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *