عنصر وبلاگ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

این بخش ۱ (از ۲) آموزش تحلیل انتقال حرارت است.

مدل‌سازی اولیه تحلیل انتقال حرارت در Abaqus CAE

برای شروع تحلیل انتقال حرارت پایدار (Steady-State Heat Transfer) یک بلوک مسی در نرم‌افزار Abaqus CAE، باید مراحل مدل‌سازی اولیه را با دقت انجام دهید.

۱. تنظیم مدل و ایجاد قطعه (Part)

  1. نام‌گذاری مدل: یک فایل جدید باز کنید و نام مدل را به “انتقال حرارت” (Heat Transfer) تغییر دهید.
  2. ایجاد قطعه: یک قطعه جدید با نام “block” ایجاد کنید. از آنجایی که بلوک یک حجم سه‌بعدی است، نوع آن را جامد سه‌بعدی (3D Solid) و ویژگی پایه را اکستروژن (Extrusion) تنظیم کنید.
  3. ترسیم هندسه: شکل بلوک را با ابزار ترسیم مستطیل طراحی کرده و ابعاد آن را بر اساس شماتیک مشخص نمایید.
  4. عمق اکستروژن: عمق اکستروژن را ۶ متر تعیین کنید تا هندسه سه‌بعدی بلوک تکمیل شود.

۲. تعریف خواص ماده و مقطع

  1. تعریف ماده: در تحلیل انتقال حرارت، ویژگی اصلی ماده در Abaqus هدایت حرارتی (Conductivity) است. یک ماده جدید با نام “Copper” (مس) ایجاد کنید.
  2. خواص حرارتی: در بخش “Thermal”، زیرمجموعه “Conductivity” را انتخاب کرده و ضریب هدایت حرارتی مس را وارد کنید.
  3. تعریف مقطع: یک مقطع جدید با نام “Copper Section” و دسته Solid Homogeneous (جامد همگن) ایجاد کنید. ماده مس را برای این مقطع انتخاب نمایید.
  4. اختصاص مقطع: این مقطع را به کل بلوک مسی اختصاص دهید.

۳. مونتاژ، مراحل و شرایط مرزی دما

  1. مونتاژ: در ماژول Assembly، یک نمونه (Instance) از قطعه “block” ایجاد کنید.
  2. تعریف مراحل تحلیل: در ماژول Step، یک مرحله جدید با نام “Heating Step” ایجاد کنید. نوع آن را از حالت پیش‌فرض (Static, General) به “Heat Transfer” (انتقال حرارت) تغییر دهید و تحلیل را از نوع “Steady-State” (پایدار) تنظیم کنید.
  3. اعمال شرایط مرزی دما: شرایط مرزی دما باید در مرحله‌ای به غیر از مرحله اولیه (Initial) اعمال شوند، زیرا قصد داریم مقادیر دمایی غیرصفر را به مدل بدهیم.
    • دمای ثابت ۱: یک شرط مرزی دما با نام “Constant Temperature 1” ایجاد کرده و آن را به یک انتهای بلوک اعمال کنید و مقدار دما را ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید.
    • دمای ثابت ۲: شرط مرزی دیگری با نام “Constant Temperature 2” ایجاد کرده و آن را به انتهای دیگر بلوک با دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد اختصاص دهید.

کلمات کلیدی

Abaqus CAE، انتقال حرارت پایدار، بلوک مسی، هدایت حرارتی، اکستروژن، دمای ثابت، Steady-State

لینک منبع

برای مشاهده لینک باید از VPN استفاده نمایید و در سایت 3DEXPERIENCE ثبت نام نمایید

Cylinder-cam-mechanism

مکانیزم سیلندر-میله

, ,
این مثال، استفاده از حفره‌های سیال مبتنی بر سطح را در تحلیل باد شدن کیسه هوای چند محفظه‌ای خودرو با استفاده از Abaqus/Explicit نشان می‌دهد . کیسه‌های هوا دستگاه‌های ایمنی تکمیلی هستند که احتمال برخورد سرنشین به داخل خودرو در هنگام تصادف را به حداقل می‌رسانند. باز شدن صحیح کیسه هوا در کسری از ثانیه پس از تشخیص برخورد، برای اطمینان از ایمنی سرنشین بسیار مهم است. این مثال، مدل‌سازی و اعتبارسنجی شبیه‌سازی تست ضربه کیسه هوای پرده‌ای جانبی را در برابر نتایج تجربی شرح می‌دهد.
Tail-skid-mechanism

مکانیزم لغزش دم

, ,
این مثال استفاده از عناصر رابط را برای مدل‌سازی مکانیزم لغزش دم هواپیما نشان می‌دهد. در این صفحه بحث می‌شود: هندسه و مدل تعامل مدل نتایج و بحث فایل‌های ورودی جداول ارقام
Flap-mechanism

مکانیزم فلپ

, ,
این مثال استفاده از عناصر رابط را برای مدل‌سازی یک مکانیزم لبه فرار سه‌بعدی نشان می‌دهد. در این صفحه بحث می‌شود: هندسه و مدل تعاملات مدل نتایج و بحث فایل‌های ورودی ارقام
Snubber-arm-mechanism

مکانیزم بازوی کمک فنر

, ,
این مثال، استفاده از عناصر رابط را برای مدل‌سازی یک مکانیسم برخورد (یعنی تماس دو جسم جامد) نشان می‌دهد.
Crank-mechanism

مکانیزم میل لنگ

, ,
این مثال استفاده از عناصر رابط را برای مدل‌سازی قیود سینماتیکی بین اجسام صلب در یک مکانیزم چندجسمی نشان می‌دهد.
Resolving-overconstraints-in-a-multi-body-mechanism-model

حل محدودیت‌های بیش از حد در یک مدل مکانیزم چندجسمی

, ,
این مثال، استفاده از حفره‌های سیال مبتنی بر سطح را در تحلیل باد شدن کیسه هوای چند محفظه‌ای خودرو با استفاده از Abaqus/Explicit نشان می‌دهد . کیسه‌های هوا دستگاه‌های ایمنی تکمیلی هستند که احتمال برخورد سرنشین به داخل خودرو در هنگام تصادف را به حداقل می‌رسانند. باز شدن صحیح کیسه هوا در کسری از ثانیه پس از تشخیص برخورد، برای اطمینان از ایمنی سرنشین بسیار مهم است. این مثال، مدل‌سازی و اعتبارسنجی شبیه‌سازی تست ضربه کیسه هوای پرده‌ای جانبی را در برابر نتایج تجربی شرح می‌دهد.